dimecres, 4 de desembre del 2013

Els contes infantils... de proximitat



Segur que els que us dedicau a la docència haureu estudiat i practicat la idea d’educació de proximitat, o educar utilitzant l’entorn proper. És ben reconeguda la importància que els infants gaudeixin del que els proporciona el seu entorn, ja que només així els seus aprenentatges estan connectats amb l’escenari on ocorren i són significatius per a ells.

Una de les eines per treballar l’educació ambiental amb els més petits són els contes. Els contes infantils, per la seva varietat, obrin un gran ventall de possibilitats als infants, que en la seva petita experiència mai no haguessin imaginat.

Moltes vegades els personatges dels contes infantils són animals. Per exemple, el conte dels tres porquets ens pot servir per aprendre com d’important és l’esforç. El conte de l’aneguet lleig pot inculcar la tolerància, el respecte, etc. Però us heu fixat que moltes vegades aquests animals són molt poc nostres? I no només en els contes, també en els dibuixos animats, la globalització ha fet comuns animals exòtics i llunyans, que els nins mai no tendran ocasió de veure en el seu entorn proper de forma natural: elefants, pingüins, moneies, ossos, fins i tot ornitorincs o dinosaures!

Des d’aquí volem animar els docents que inventau o adaptau contes per explicar als vostres alumnes, a fer servir els animalets salvatges del nostre entorn, ja siguin exclusius de les Illes o més cosmopolites, més mals de veure o més ben coneguts. La qüestió és familiaritzar els infants amb la nostra fauna. En el lloc d’un camaleó podem posar-hi una sargantana, o en el lloc d’un cocoter posar-hi un pi o una alzina. En els contes populars, que es repeteixen arreu del món, bé que s’ha adaptat la mateixa història segons la manera de fer i els elements propis de cada lloc.

Però no hem de perdre de vista que, tot i que tenen un valor indubtable, per molt que hi surtin animals no tenen per què ser contes ambientals. Per ser contes ecològics cal transmetre un missatge de respecte a la natura.

De tot això i més parla el següent article de Miquel Àngel Ballester, “Contes ecològics, unrecurs d’educació ambiental”, un recurs molt valuós en el camp de l’educació ambiental, publicat a la revista Tres Quarts. Ens explica com han de ser els contes ecològics i proposa activitats didàctiques amb contes. 

En la segona part d’aquest article, inclou un recull bibliogràfic completíssim sobre contes ecològics. 
 
Un exemple de conte ambiental és El Tresor de Posidó, del projecte LIFE Posidònia.
També és interessant aquest recull de recursos per a educació especial. Inclou molts contes d’animals, amb els valors que vol transmetre cadascun. N’hi ha alguns amb contingut ambiental.
 
I si heu fet algun conte ambiental que vulgueu compartir amb els altres centres, us convidam a enviar-nos-el i el publicarem.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies!